Bussen

Är det någon mer än jag som stör sig något oerhört på personer på bussen?
Jag är en gedigen och inbiten pendlare. Åker buss mer än någon, någonsin borde. Är tvungen. (Not for long though)
Genom mina år har jag lagt märke till många olika saker hos resenärerna. Här kommer några stereotyper;

***


-  De som snackar så onödigt högt i telefon, så att alla, till och med de längst bak, ska höra vad personen i andra änden har att berätta.

-  Fjortisarna som skrattar, väldigt högljutt,  åt allt och alla, hela tiden. (Man har lust att rulla ihop en Metro och stoppa in i munnen på dem. Då pratar de nog om något allmänbildat åtminstone.)

-  Tanten med äcklig hy och taggar till tänder som hostar slem. (Över allt och alla)

-  Den enorma gubben som sätter sig mitt emot en/bredvid en så att man bli inträngd som en sardin och inte kan komma ut, även om man försökt ända sen han gick på, för att, förhoppningsvis lyckas komma ut när det väl är dags att gå av på sin egen hållplats (Man kommer av till slut, efter att ha slått sig på alla kanter och på allas knän och behövt ursäkta sig hundra gånger)

-  Personer, som när de kliver på, oroligt söker med blicken var det finns två lediga platser så att de slipper sitta bredvid någon. Hemska tanke. De trevar runt osäkert och måste motvilligt sätta sig till sist. Man ser det på de spända muslerna i ansiktet.

-  Personer som sitter på sätet längst ut, med sätet mot fönstret ledigt, i hopp om att folk ska förbigå dem när de letar plats, bara för att de vet att folk räds öppna käften och be dem flytta sig så de kan sitta.

-  Folk som frågar om det tomma sätet bredvid en är ledigt. (NEJ, det är upptaget! Min låtsaskompis Berra sitter faktiskt här!!)

-  De som tar sjukt lång tid på sig att ta fram pengar/kort när de stigit på. Speciellt på morgonen då alla har brottom. Ni som är sengångare i huvudet och inte fattar att resten av bussen glor ilsket på er med blicken och vill spetsa er med ert jävla kort som ni "inte kan hitta", skynda er!

-  Fjortisgrupperingar på 4-8 stycken idioter som tar över bussen och skriker och snackar oförskämt med medpassagerare. (Ni är oviktiga i världen. Var glada att ni är kingar och queens på er högstadieskola så länge det varar. Det är ni inte i övriga världen.)

-  Killar som spelar fattig RnB/HipHop musik i sina mobiler på högtalaren. (Vet ni era små pungsvett-monster, jag hade gärna tagit era små hi-tech mobiler och stoppat upp dem i munnen på er om jag kunnat. Inse, vi andra trötta/stressade/etc resenärer vill inte och behöver inte lyssna till er dåliga musik. Vi har oftast vår egen i öronsnäckorna, men det hade varit bra om man slapp höja till max och få tinitus bara pga er.)

-  Chaufförer som ska stanna för minsta mus på vägen.

-  Chaufförer som inte öppnar dörren när man knackar på, och sedan hån smilar mot en och kör iväg. Sen får man stå där och frysa i 25 minuter i väntan på nästa buss.

-  Dagisbarn. Kommer i grupper om 10000 stycken. Är små, luktar äckligt, skriker, springer runt, skriker, tar lång tid på sig att komma på och av. Skriker.

-  Han/Hon som sitter och stirrar på en hela bussresan igenom.  Creepy

-  Proppfyllda bussar (vanlig företeelse). Man får då ofta stå upp, trängas, puttas hit och dit, balansera på ett ben, försöka hålla sin väska med 20 böcker i, hålla i sig, flytta sig längre in i någons armhåla bara för att chauffören ska stanna för en kotte till som han vill pressa in i bussen. Btw, du är svettig.

-  Fre/lör natt, fulla människor som kastar burkar omkring sig, sjunger fyllesånger och blottar sina bleka magar  där revbenen sticker ut två decimeter. (Nej, du är inte attraktiv.)

-  Tuggumi, spya, bananskal, spott, smuts, ja you name it på sätena. Bäst är ändå klotter där det står, "Öh jag gillar Jonte i Kävlinge."  Men och? Seriöst lilla 13 åriga flicka, bara för att du precis blivit finnig och fettig, dvs kommit in i tonåren, så bryr sig inte resten av världen. Inte Jonte heller.

-  Gamla bussar som vibrerar mer än en 30 år gammal torktumlare, när den står still. Luta er inte bakåt, risk för allvarlig hjärnskakning finns.

***


Det finns många, många, många fler.. Jag lovar, jag återkommer med fler när jag har ork. En annan gång.
Detta är vad jag och tusentals andra upplever varje dag, varje vecka, månad, år... Kul va?
.. Jag längtar efter mitt älskade körkort...





Kommentarer
Postat av: Isabella Löwengrip

Syniska lilla flicka då. Själv åker jag aldrig kollektivt.

2008-11-12 @ 16:52:12
URL: http://Ja det är klart?
Postat av: Bea

Du har så rätt! Jag pendlar tio mil enkel resa varje dag och ser minst fyra av dina stereotyper på bussen. Mest stör jag mig på alla dom som sätter sig längst ut på sätet (och vägrar flytta på sig)bara för att ingen annan ska sätta sig brevid.

2008-12-09 @ 08:08:24
URL: http://linje14.blogspot.com

Vem, vad, hur, när, var?

Jag är...
legend?

E-mail? (Lugnan, det är bara jag som ser den) )

Har du nån blogg?

Vad hade du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0