tolerans!!!

Altså fo hiiilvede, nu får det vara nog! Blir sjukt lack när jag läser artiklar om att totalförbjuda rökning. Som man kan läsa i ex. Aftonbladet idag "Ultrapassiv rökning"

Vad är det för fel på folk egentligen?! Totalförbjuda rökning.. amen skärp er! Lyssna nu era oduglingar, de flesta jag känner (dock ungdomar) som är sk. "icke rökare", och är emot rökning och hela köret, har världens dubbelmoral. Såhär ligger det till. Fredag och lördag är det party-time, och 90% av dessa tar då minst två tre cigaretter och "fest röker". Förstår ni? Fest röker.. haha sämre skit får man leta efter. Antigen så röker man eller så gör man det inte. Sluta då vara snakes och låtsas vara emot det när ni själva tar en mellanväg. Argumentet att "det inte är samma sak som att röka på riktigt" håller inte, för vad är då att röka på riktigt för något?  Självklart så har de som verkligen inte röker all rätt att misstycka med rökare gällande frågan, men kom då inte på nästa fest och tigg om en cigarett, då får ni fan en spark i röven.

Jag har full respekt för mina vänner som inte röker, jag går en bit bort och undviker att röka när det är opassande etc. Men liksom jag respekterar dem, så ska de respektera mig och mitt beroende. För att röka är inte "gott", nej verkligen inte, det är ett tillstånd där kroppen kräver att få en dos av nikotin. Vanan att hålla ciggen mellan fingrarna, ta den till munnen, inhalera, ex när man väntar på bussen och dylikt. Såklart går jag också då en bit bort för att inte störa mina medmänniskor. Men det är just därför jag blir riktigt arg när vi ska bli totalt diskriminerade och knappt få existera.

Problemet finns redan där, man kan inte sudda bort det, utan gör något för att aktivt hjälpa oss istället om det nu är så viktigt. Varför kostar Nicotinell så mycket på Apoteket tillexempel? Precis så som du "medel-svenne" super dig riktigt svinfull så fort fredag och lördag knackar på dörren, och jag ska ha förståelse för det, så ska du ha förståelse för att jag går iväg och sakta dödar mig själv. Jag har i alla fall kontroll över när och hur och hur mycket jag ska röka, du däremot...

Nåväl.. det blev ett ganska långt inlägg, och jag har ganska mycket mer att säga till om gällande det här ämnet. Så shoot.. :)
Läste också en kommentar på Aftonbladet gällande artikeln, som sammanfattar allt så himla bra.

kulpennan, 55 år, Idag 17:18 
"Alla blir kränkta nu för tiden. Men allra mest kränkta tycks ickerökarna bli. Fobier blir till moral som blir till riksnorm som blir till lagstiftning. Man undrar var det skall sluta. Vad blir nästa fara som vi måste skyddas ifrån? Tur man är så gammal. OBS, röker ej, gillar inte heller röklukt, men hatar för den sakens skull inte rökare och tycker att även dessa har ett existensberättigande som andra minoriteter. Var finns ickerökarnas tolerans för sina medmänniskor som röker? Ser ni inte vart ert resonemang leder? "



Kommentarer

Vem, vad, hur, när, var?

Jag är...
legend?

E-mail? (Lugnan, det är bara jag som ser den) )

Har du nån blogg?

Vad hade du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0